Početna stranica

Suhe šljive zadržavaju sve vrijedne vitamine i minerale tijekom procesa sušenja te predstavljaju vrijedan izvor energije u «malom pakiranju». Pripadaju rodu Prunus, zajedno s breskvama, nektarinama i bademima. Svježe i sušene šljive poznate su pod botaničkim imenom Prunus domestica.

sljive3Osim što sadrže vitamine A i C te brojne fitokemikalije, šljive su ujedno izvor vitamina B1, B2, B6, E, minerala kalcija, željeza, kalija i i prehrambenih vlakana. Znanstvene studije ukazale su na pospješenu apsorpciju željeza kod redovite konzumacije svježih i suhih šljiva. Ova sposobnost pripisuje se vitaminu C koji se uz željezo nalazi u ovom plodu.
Priroda nam tako «zapakirala» potrebnu količinu vitamina C u namirnicu koja će nas uvesti u jesen i zimu, odnosno sezonu prehlade i gripe.

100 g suhih šljiva sadrži:
Energetska vrijednost [kcal]: 240
Ukupni ugljikohidrati [g]: 63,9
Proteini [g]: 2.2
Masti [g]: 0,4 g
Prehrambena vlakna [g]: 7,1
Vitamin A [IU]: 781
Vitamin C [mg]: 0,6
Vitamin E [mg]: 0,4
Vitamin B1 [mg]: 0,1
Vitamin B2 [mg]: 0,2
Vitamin B3 [mg]:1,9
Vitamin B6 [mg]: 0,24
Folat [mcg]: 4,0
Željezo [mg]: 0,9
Bakar [mg]: 0.16
Fosfor [mg]: 69
Natrij [mg]: 2
Kalcij [mg]: 43
Kalij [mg]: 732
Magnezij [mg]: 41
Cink [mg]: 0,4

Ljekovita svojstva

sljive4Na policama ljekarni nalaze se brojni pripravci koji pomažu kod zatvora ili konstipacije. Međutim, dodatak 5 suhih šljiva dnevnoj prehrani može biti jednako učinkovit ili učinkovitiji postupak od cijelog niza pripravaka. Suhe šljive sadrže čak tri sastojka koja pridonose pravilnoj probavi. Za početak, suhe šljive sadrže visok udio netopljivih prehrambenih vlakana, koja su vjerojatno «ključ» prevencije konstipacije. Netopljiva vlakna ne mogu se razgraditi u našem probavnom sustavu te ove dugačke molekule ostaju u probavnom sustavu, gdje apsorbiraju vodu i čine feces voluminoznijim, te mu olakšavaju prolaz kroz crijevo. Nadalje, suhe šljive sadrže sorbitol, prirodni šećer koji također ima sposobnost upijanja vode i na taj način pomaže u otklanjanju konstipacije. Treći važan sastojak suhih šljiva je dihidroksifenil-isatin, tvar koja potiče kontrakciju crijeva, a ovaj proces esencijalan je za redovito pražnjenje crijeva.

Nedavno provedena finska studija provedena na 40 osoba starijih od 75 godina koji pate od blage konstipacije pokazala je da svakodnevno konzumiranje šalice jogurta sa suhim šljivama i lanenim sjemenkama ublažava simptome konstipacije i povećava učestalost pražnjenja crijeva.

Osim dobro poznatog i prokušanog recepta za otklanjanje zatvora, znanstvenici razmatraju konzumaciju suhih šljiva mogla i kao „ukusnu“ mjeru prevencije osteoporoze. Istraživači Sveučilišta u Oklahomi na životinjskom modelu su pokazali da konzumacija suhih šljiva ima značajan utjecaj na metabolizam kostiju i spriječava gubitak koštane mase.

Zbog sadržaja antioksidansa i neprobavljivih prehrambenih vlakana imaju povoljan učinak na zdravlje srca i krvnih žila, a neke preliminarne studije pokazale su da bi suhe šljive mogle biti korisne i za prevenciju karcinoma kolona i dojke.

Zanimljivost

Suhe šljive umjesto masnoće

Iskusni kuhari koriste suhe šljive kako bi smanjili udio masti i kalorijsku vrijednost slastica. Pire od suhih šljiva može u receptima za kolače dijelom zamijeniti maslac, ulje ili margarin i to bez žrtvovanja iznimne punoće okusa koja dolazi od masti.

Kako bi zamijenili dio masnoće suhim šljivama uzmite 25 odkoštičenih suhih šljiva, stavite ih u mikser, dodajte 6 žlica vode i napravite pire. Jednu žlicu masnoće u receptu možete zamijeniti jednom žlicom pripremljenog pirea od suhih šljiva.
Oguljene suhe šljive (prunele)
Ne prezrele i lijepe plodove ogulimo tankim nožem te složimo na rešetke. Stavimo ih u poseban sanduk u kojem ih sumporimo da posvijetle. Otvorimo vrata pri dnu sanduka i unutra gurnemo malo žara koji pospemo šačicom sumpora ili na nj stavimo sumpornu traku. Vrata zatvorimo i nakon 2-3 sata izvadimo rešetke sa šljivama i izložimo ih suncu. Iz napola suhih šljiva istisnemo koštice, pazeći da plodovi ostanu lijepi, a zatim ih rukom spljoštimo. Ako je vrijeme loše, šljive sušimo u peći ili na ploči štednjaka. Šljive ćemo brže oguliti ako ih uronimo u vruću vodu a zatim kožu odvojimo prstima. Na ovaj način oguljene šljive nisu tako lijepe i svijetle kao u prvom slučaju, iako su sumporene. Od 100 kg svježih šljiva dobije se oko 17 kg suhih. Vrlo su dobre za kompot a cijena im je visoka. Čuvamo ih u drvenim sandučićima. Vremenom dobiju šećernu prevlaku. Čuvaju se na suhom i zračnom mjestu.