Početna stranica

Podmazivanje je postupak kojim se s pomoću tekućih i krutih maziva smanjuje trenje i trošenje u kliznim (tarnim) kontaktima. Automobilski je motor opremljen tlačnim sustavom podmazivanja, s kružnim tokom ulja. Pokreće ga zupčasta pumpa smještena u uljnom karteru. Motorno ulje prolazi kroz filtar, gdje mu se odstranjuju nečistoće, metalne čestice i ostaci izgaranja. Podmazuju se koljenasto i bregasto vratilo, razvodni mehanizam, klip s prstenima i cilindri. Kod motora s prednabijanjem iznimno je važno kvalitetno podmazivanje turbopunjača.

 
Kvaliteta, provjera razine i pravodobna izmjena motornog ulja od presudne je važnosti za dugovječnost automobilskog motora

podmazivanje3

Zbog toga su motorna ulja sve važnija za rad i dugovječnost automobilskih motora. Za određene motore nisu dovoljna ulja normalnih specifikacija, čak i najzvučnijih naziva. Konkretno, filigranski precizan mehanizam pumpa-brizgaljka Volkswagenovih turbodizelaša s direktnim ubrizgavanjem (TDI) ima potrebnu trajnost samo korištenjem ulja oznaka 505.01 i 506.01. Tek posebna mješavina aditiva osigurava trajnost bregastog vratila i spoja klackalice s pumpnim elementom. Slično vrijedi i za benzinske motore s turbinskim prednabijanjem (1.8 T i nove 2.0 TFSI), kojima je trajnost turbopunjača i ostalih bitnih dijelova klipnog mehanizma zajamčena uljima oznake 503.00. Postoje i temeljni standardi (API, ACEA), no tek dodatna oznaka osigurava potrebna svojstva.

Motorna ulja složene su otopine temeljnih (baznih) ulja i dodataka (aditiva). Temeljna ulja su visokorafinirana, a podrijetlom mogu biti mineralna i sintetična. Sintetična ulja imaju bolja svojstva, zbog strukture prilagođene radnim uvjetima u motoru, koja se postiže određenim kemijskim postupkom. Za razliku od mineralnih ulja, koja su smjesa ugljikovodika (iz sirove nafte), sintetična su sklop biranih, laganih i otpornih ugljikovodika, dobivenih kemijskom sintezom (pretežito sintetičkih estera i poliglikola). Aditivi, odnosno dodaci, podjednako su važni kao bazna ulja, jer osiguravaju potrebna svojstva: čišćenje, raspršivanje, protočnost, otpornost na trošenje, visoke pritiske i koroziju, smanjenja trenja, sprječavanje starenja i pjenjenja…

 
Tlačni sustav za podmazivanje sastoji se od kartera (Ölwanne), cjevovoda, zupčaste pumpe (Ölpumpe), prekotlačnog ventila (Überdruckventil), koji u slučaju preopterećenja ili začepljenja cjevovoda sprječava uništenje uljne pumpe, filtra u glavnom toku (Hauptströmventil), prekostrujnog ventila (Überstromventil), koji omogućava protok, odnosno by-pass ulja kad je začepljen uljni filtar i manometra

podmazivanje4Mineralnih ulja ne mogu udovoljiti niskoviskoznim gradacijama, posebice važnim kod hladnog starta i niskim temperaturama 0W (-40°C), 5W (-35°C) i 10 W (-30°C). Iako je teško odrediti preciznu granicu, ulja 15W 40 su mineralna, 10W 40 mješovita (polusintetična), a 5W 40 sintetična. U posljednje vrijeme postaju hit ulja za lagan rad motora 0W 30 i 0W 20. Iako su vrlo rijetka osiguravaju bolje podmazivanje. Vrhunskom kombinacijom uljnih komponenti i dodataka produljuju vijek motora, poboljšavaju se performanse i smanjuju potrošnju. To je posebice važno kod hladnog starta.

Volvovi stručnjaci već sedamdesetih su tvrdili kako bi motor mogao izdržati nekoliko milijuna kilometara u kontinuiranom radu, kad bi mu se motorno ulje moglo obnavljati. Samo jedan hladan start troši motor kao 10 do 15 sati normalnog rada. Zbog toga je važno koristiti niskoviskozna ulja, jer bolje podmazuju motor kod nižih temperatura i omogućuju brže postizanje radne temperature. S uljem 15W 40 motor se zagrijava nakon 25 km, a sa 10W 40 za 12 km. Motor se još brže zagrijava s uljima niskoviskoznih gradacija (5W i 0W).

Drugo važno svojstvo je interval izmjene. Uvjerljivom kombinacijom temeljnih ulja i aditiva, interval izmjene produžen je na 30.000 km, kod benzinskih motora, a kod dizelaša na čak 50.000 km.

 
Ulje je kod atmosferskih motora u kontaktu s temperaturama višim od 300°C, a kod turbomotora i iznad 500°C. Zbog toga je preporučljivo korištenje sintetičnog ulja

To na našem tržištu nije preporučljivo, iako je kvaliteta goriva znatno bolja nego prije. Zasigurno nije bačen novac ako se interval izmjene prepolovi. Najbolje je kad je motor opremljen senzorima za provjeravanje kakvoće ulja (viskoznosti i sadržaja nečistoća) te se interval izmjene ulja izravno povezuje s uvjetima eksploatacije. Naravno, pri svakoj izmjeni ulja treba izmijeniti i uljni filtar. Uvijek treba ugraditi originalni proizvod, ni u kojem slučaju ‘no name’.

podmazivanje5Važno je birati ulja odgovarajućih standarda. Po API specifikaciji (American Petroleum Institute) odgovarajući su standardi SJ i SL, za benzinske motore, odnosno CF-4, CG-4 i CH-4 za dizelaše. Specifikacije ACEA (Association des Constructeurs Europeens de l Automobile) propisuju standarde A1, A2, A3, A4 i A5, za benzince, odnosno B1, B2, B3, B4 i B5, za dizelaše.Na ulju se ne isplati štedjeti, posebice kod najmodernijih benzinskih i dizelskih motora. Za benzince s direktnim ubrizgavanjem nužna je specifikacija A4, a za dizelaše s direktnim ubrizgavanjem B4. Kako je već navedeno, za dizelaše koncerna Volkswagen, s ubrizgavanjem pumpa-brizgaljka, to nije dovoljno. Potrebna su ulja odgovarajuće posebne oznake.

 
Tlačnim sustavom, preko cjevovoda, motorno ulje dolazi do svih tarnih kontakata

Često se spominju razni aditivi (dodaci) za ulje, koji se dolijevaju naknadno. Pri tome ne treba biti veći katolik od pape. Kvalitetno motorno ulje u sebi već ima sve potrebne aditive te dodatni nisu potrebni. U nekim slučajevima mogu biti i štetni. Val popularnosti uljnih aditiva premješta se sa zapada na istok. Oni su sedamdesetih i početkom devedesetih bili hit na europskom tržištu. Devedesetih su zapljusnuli naše tržište i polako padaju u sjenu. Sada su popularni kod naših istočnih susjeda. Ni najbolje motorno ulje ne može zaštititi motor od neodgovornog vozača, posebice ako su s turbopunjačem. Takve je motore potrebno štedjeti dok ne postignu radnu temperaturu.

Turbopunjač se vrti i do 250.000/min te je vrlo štetno ako se motor turira dok se ne uspostavi potrebno podmazivanje. Još je gore ako se turbomotor, nakon velikog opterećenja, naglo ugasi. Naime, turbopunjač se može zagrijati i preko 800°C. Ako se motor naglo ugasi, ulje prestane cirkulirati i izgori (karbonizira) te se kod naknadnog pokretanja otežava podmazivanje (zbog blokiranih uljnih kanala). Budući da ulje služi i za hlađenje, nastaje toplinski šok, zbog kojeg se mogu deformirati i oštetiti vratilo i ležaji. Na našem tržištu su svi najpoznatiji proizvođači motornog ulja. Nema potrebe robovati zvučnim nazivima jer INA proizvodi ulja vrhunske kvalitete, prilagođena svim motorima i uvjetima vožnje. Uz to su cijene povoljne te Inina ulja osiguravaju najpovoljniji omjer kvalitete i svojstava.

Prilikom problema sa odvrtanjem čepa sa kartera i uljnog filtera koristiti pravilo poluge. Ako uljni filter zapekne, a nemate pri ruci dovoljno jak alat za njegovo skidanje, probijete ga dovoljno velikim šarafcigerom i tada se može puno lakše odvrnuti, ionako ga mijenjate.
Osim toga, nemaju sva auta taj okrugli dihtung na čepu za ispuštanje ulja na karteru.
Kod turbodizelskih i benzinskih motora najnovije generacije(npr. VAG TDI) obratiti pažnju na standard ulja, tj. ulje sipati po deklaraciji proizvodjača npr. VW 501.00 i slično, ta oznaka se nalazi na pakovanju ulja vjerovatno nešto manjim slovima napisana. 

Sve tajne podmazivanje  

Podmazivanje je postupak kojim se s pomoću tekućih i krutih maziva smanjuje trenje i trošenje u kliznim (tarnim) kontaktima. Automobilski je motor opremljen tlačnim sustavom podmazivanja, s kružnim tokom ulja. Pokreće ga zupčasta pumpa smještena u uljnom karteru. Motorno ulje prolazi kroz filtar, gdje mu se odstranjuju nečistoće, metalne čestice i ostaci izgaranja. Podmazuju se koljenasto i bregasto vratilo, razvodni mehanizam, klip s prstenima i cilindri. Kod motora s prednabijanjem iznimno je važno kvalitetno podmazivanje turbopunjača.

 
Kvaliteta, provjera razine i pravodobna izmjena motornog ulja od presudne je važnosti za dugovječnost automobilskog motora

Zbog toga su motorna ulja sve važnija za rad i dugovječnost automobilskih motora. Za određene motore nisu dovoljna ulja normalnih specifikacija, čak i najzvučnijih naziva. Konkretno, filigranski precizan mehanizam pumpa-brizgaljka Volkswagenovih turbodizelaša s direktnim ubrizgavanjem (TDI) ima potrebnu trajnost samo korištenjem ulja oznaka 505.01 i 506.01. Tek posebna mješavina aditiva osigurava trajnost bregastog vratila i spoja klackalice s pumpnim elementom. Slično vrijedi i za benzinske motore s turbinskim prednabijanjem (1.8 T i nove 2.0 TFSI), kojima je trajnost turbopunjača i ostalih bitnih dijelova klipnog mehanizma zajamčena uljima oznake 503.00. Postoje i temeljni standardi (API, ACEA), no tek dodatna oznaka osigurava potrebna svojstva.

podmazivanje6Motorna ulja složene su otopine temeljnih (baznih) ulja i dodataka (aditiva). Temeljna ulja su visokorafinirana, a podrijetlom mogu biti mineralna i sintetična. Sintetična ulja imaju bolja svojstva, zbog strukture prilagođene radnim uvjetima u motoru, koja se postiže određenim kemijskim postupkom. Za razliku od mineralnih ulja, koja su smjesa ugljikovodika (iz sirove nafte), sintetična su sklop biranih, laganih i otpornih ugljikovodika, dobivenih kemijskom sintezom (pretežito sintetičkih estera i poliglikola). Aditivi, odnosno dodaci, podjednako su važni kao bazna ulja, jer osiguravaju potrebna svojstva: čišćenje, raspršivanje, protočnost, otpornost na trošenje, visoke pritiske i koroziju, smanjenja trenja, sprječavanje starenja i pjenjenja…

 
Tlačni sustav za podmazivanje sastoji se od kartera (Ölwanne), cjevovoda, zupčaste pumpe (Ölpumpe), prekotlačnog ventila (Überdruckventil), koji u slučaju preopterećenja ili začepljenja cjevovoda sprječava uništenje uljne pumpe, filtra u glavnom toku (Hauptströmventil), prekostrujnog ventila (Überstromventil), koji omogućava protok, odnosno by-pass ulja kad je začepljen uljni filtar i manometra

Mineralnih ulja ne mogu udovoljiti niskoviskoznim gradacijama, posebice važnim kod hladnog starta i niskim temperaturama 0W (-40°C), 5W (-35°C) i 10 W (-30°C). Iako je teško odrediti preciznu granicu, ulja 15W 40 su mineralna, 10W 40 mješovita (polusintetična), a 5W 40 sintetična. U posljednje vrijeme postaju hit ulja za lagan rad motora 0W 30 i 0W 20. Iako su vrlo rijetka osiguravaju bolje podmazivanje. Vrhunskom kombinacijom uljnih komponenti i dodataka produljuju vijek motora, poboljšavaju se performanse i smanjuju potrošnju. To je posebice važno kod hladnog starta.

podmazivanje7Volvovi stručnjaci već sedamdesetih su tvrdili kako bi motor mogao izdržati nekoliko milijuna kilometara u kontinuiranom radu, kad bi mu se motorno ulje moglo obnavljati. Samo jedan hladan start troši motor kao 10 do 15 sati normalnog rada. Zbog toga je važno koristiti niskoviskozna ulja, jer bolje podmazuju motor kod nižih temperatura i omogućuju brže postizanje radne temperature. S uljem 15W 40 motor se zagrijava nakon 25 km, a sa 10W 40 za 12 km. Motor se još brže zagrijava s uljima niskoviskoznih gradacija (5W i 0W).

Drugo važno svojstvo je interval izmjene. Uvjerljivom kombinacijom temeljnih ulja i aditiva, interval izmjene produžen je na 30.000 km, kod benzinskih motora, a kod dizelaša na čak 50.000 km.

 
Ulje je kod atmosferskih motora u kontaktu s temperaturama višim od 300°C, a kod turbomotora i iznad 500°C. Zbog toga je preporučljivo korištenje sintetičnog ulja

To na našem tržištu nije preporučljivo, iako je kvaliteta goriva znatno bolja nego prije. Zasigurno nije bačen novac ako se interval izmjene prepolovi. Najbolje je kad je motor opremljen senzorima za provjeravanje kakvoće ulja (viskoznosti i sadržaja nečistoća) te se interval izmjene ulja izravno povezuje s uvjetima eksploatacije. Naravno, pri svakoj izmjeni ulja treba izmijeniti i uljni filtar. Uvijek treba ugraditi originalni proizvod, ni u kojem slučaju ‘no name’.

Važno je birati ulja odgovarajućih standarda. Po API specifikaciji (American Petroleum Institute) odgovarajući su standardi SJ i SL, za benzinske motore, odnosno CF-4, CG-4 i CH-4 za dizelaše. Specifikacije ACEA (Association des Constructeurs Europeens de l Automobile) propisuju standarde A1, A2, A3, A4 i A5, za benzince, odnosno B1, B2, B3, B4 i B5, za dizelaše.Na ulju se ne isplati štedjeti, posebice kod najmodernijih benzinskih i dizelskih motora. Za benzince s direktnim ubrizgavanjem nužna je specifikacija A4, a za dizelaše s direktnim ubrizgavanjem B4. Kako je već navedeno, za dizelaše koncerna Volkswagen, s ubrizgavanjem pumpa-brizgaljka, to nije dovoljno. Potrebna su ulja odgovarajuće posebne oznake.

 
Tlačnim sustavom, preko cjevovoda, motorno ulje dolazi do svih tarnih kontakata

podmazivanje8Često se spominju razni aditivi (dodaci) za ulje, koji se dolijevaju naknadno. Pri tome ne treba biti veći katolik od pape. Kvalitetno motorno ulje u sebi već ima sve potrebne aditive te dodatni nisu potrebni. U nekim slučajevima mogu biti i štetni. Val popularnosti uljnih aditiva premješta se sa zapada na istok. Oni su sedamdesetih i početkom devedesetih bili hit na europskom tržištu. Devedesetih su zapljusnuli naše tržište i polako padaju u sjenu. Sada su popularni kod naših istočnih susjeda. Ni najbolje motorno ulje ne može zaštititi motor od neodgovornog vozača, posebice ako su s turbopunjačem. Takve je motore potrebno štedjeti dok ne postignu radnu temperaturu.

Turbopunjač se vrti i do 250.000/min te je vrlo štetno ako se motor turira dok se ne uspostavi potrebno podmazivanje. Još je gore ako se turbomotor, nakon velikog opterećenja, naglo ugasi. Naime, turbopunjač se može zagrijati i preko 800°C. Ako se motor naglo ugasi, ulje prestane cirkulirati i izgori (karbonizira) te se kod naknadnog pokretanja otežava podmazivanje (zbog blokiranih uljnih kanala). Budući da ulje služi i za hlađenje, nastaje toplinski šok, zbog kojeg se mogu deformirati i oštetiti vratilo i ležaji. Na našem tržištu su svi najpoznatiji proizvođači motornog ulja. Nema potrebe robovati zvučnim nazivima jer INA proizvodi ulja vrhunske kvalitete, prilagođena svim motorima i uvjetima vožnje. Uz to su cijene povoljne te Inina ulja osiguravaju najpovoljniji omjer kvalitete i svojstava.

Prilikom problema sa odvrtanjem čepa sa kartera i uljnog filtera koristiti pravilo poluge. Ako uljni filter zapekne, a nemate pri ruci dovoljno jak alat za njegovo skidanje, probijete ga dovoljno velikim šarafcigerom i tada se može puno lakše odvrnuti, ionako ga mijenjate.
Osim toga, nemaju sva auta taj okrugli dihtung na čepu za ispuštanje ulja na karteru.
Kod turbodizelskih i benzinskih motora najnovije generacije(npr. VAG TDI) obratiti pažnju na standard ulja, tj. ulje sipati po deklaraciji proizvodjača npr. VW 501.00 i slično, ta oznaka se nalazi na pakovanju ulja vjerovatno nešto manjim slovima napisana.