Početna stranica

 
Za dovod ulja u sistem za podmazivanje pod tlakom najviše se upotrebljavaju zupčane pumpe i rotorske pumpe s unutrašnjim ozubljenjem. Pumpu za ulje obično pokreće bregasto ili koljenasto vratilo. Zupčana pumpa je sastavljena od dvaju zupčanika u zajedničkom kućištu. Zupčanici koji su u zahvatu jedan s drugim, iu otvorima među zupcima prenose ulje s usisne na tlačnu stranu ja usisano ulje u koritu motora pod tlakom predaju u Kanäle za podmazivanje.
podmazivanje2Rotorska pumpa ima unutra ozubljeni šuplji kotač (vanjski rotor) u kojem je ekscentrično ugrađen zupčanik (Unutrašnji rotora). Oba rotora se okreću u zajedničkom kućištu iu međuprostorima između zubaca prenose ulje iz korita motora usisano u Kanäle za podmazivanje. Kad je motor Svjež, ulje je ukus tako da ga visoki tlak može potisnuti u uske provrte za ulje. Da se pri tome ne bi pokvarila pumpa, pretlačni ventil se otvara pri previsokom tlaku i ispušta dio ulja natrag u korito za ulje.

 

Pročistač ulja
 
Motorno ulje na svom putu u pumpu prolazi kroz sito koje zadržava krupniju nečistoću. Uz to je na kućištu koljenastog vratila pričvršćen i pročistač ulja koji je priključen u cirkuliranje ulja da zadrži najsitniju nečistoću. Na pročistaču je pretlačni sigurnosni ventil koji se otvara i omogućava kruženje ulja kad se pročistač začepi.

Centrifuge za ulje
Ponekad su u motorima ugrađeni pročistači s valjkom koji se brzo okreće. Zbog centrifugalne sile nečistoća se izlučuje van, dok ulje protječe kroz otvor u sredini.

Sve tajne podmazivanje

Podmazivanje je postupak kojim se s POMOĆU tekućih i krutih maziva smanjuje trenje i trošenje u kliznim (tarnim) kontaktima. Automobilski je motor opremljen tlačnim sustavom podmazivanja, s kružnim tokom ulja. Pokreće ga zupčasta pumpa smještena u uljnom karteru. Motorno ulje prolazi kroz filtar, gdje mu se odstranjuju nečistoće, metalne čestice i ostaci izgaranja. Podmazuju se koljenasto i bregasto vratilo, razvodni mehanizam, klip s prstenima i CILINDRI. Kod motora s prednabijanjem iznimno je važno kvalitetno podmazivanje turbopunjača.

 
Kvaliteta, provjera razine i pravodobna izmjena motornog ulja od presudne je važnosti za dugovječnost automobilskog motora

podmazivanje3Zbog toga su motorna ulja sve važnija za rad i dugovječnost automobilskih motora. Za određene motore nisu dovoljna ulja normalnih Specifikacija, čak i najzvučnijih naziva. Konkretno, Filigranski precizan mehanizam pumpa-brizgaljka Volkswagenovih turbodizelaša s direktnim ubrizgavanjem (TDI) ima potrebnu trajnost samo oznaka korištenjem ulja 505,01 i 506,01. Tek posebna mješavina aditiva osigurava trajnost bregastog vratila i spoja klackalice s pumpnim elementom. Slično vrijedi i za benzinske motore s turbinskim prednabijanjem (1.8 T i nove 2.0 TFSI), kojima je trajnost turbopunjača i ostalih bitnih dijelova klipnog mehanizma zajamčena uljima oznake 503,00. Postoje i Temeljni standardi (API, ACEA), no tek dodatna oznaka osigurava potrebna svojstva.

Motorna ulja složene su otopine temeljnih (baznih) ulja i dodataka (aditiva). Temeljna ulja Su visokorafinirana, podrijetlom mogu biti mineralna i sintetična. Sintetična ulja imaju Bolja svojstva, zbog strukture prilagođene radnim uvjetima u Motoru, Koja se postiže određenim kemijskim postupkom. Za razliku od mineralnih ulja, Koja su smjesa ugljikovodika (iz sirove nafte), sintetična Su sklop biranih, laganih i otpornih ugljikovodika, dobivenih kemijskom sintezom (pretežito sintetičkih Estera i poliglikola). Aditivi, odnosno dodaci, podjednako su Važni kao bazna ulja, Jer osiguravaju potrebna svojstva: čišćenje, raspršivanje, protočnost, otpornost na trošenje, visoke pritiske i koroziju, smanjenja trenja, sprječavanje starenja i pjenjenja …