Početna stranica

Kako bi smo mogli regulirati okretaje turbine i kompresora, u ispuh se postavlja Wastegate ventil. On nam omogućuje korištenje manjih turbo punjača da bi smo izbjegli turbo rupu te nam omogućava da nam se turbina ne vrti prebrzo na velikim okretajima motora.

west1

 

 

Wastegate je ventil koji omogućava ispušnim plinovima da zabilaze lopatice turbine. Wastegate ventil nam osjeća tlak na usisu motora te kada ulazni tlak poraste previše to nam je indikacija da se kompresor vrti prebrzo.

Tada wastegate ventil otvara prolaz ispušnim plinovima koji zaobilazi turbinu tako da samo određeni dio ispuha prolazi kroz lopatice turbine. Na taj način usporavamo turbinu nedozvoljavajući joj da prekorači max broj okretaja. Neki turbo punjači koriste kuglične ležajeve umjesto tekučih ležaja u kojima se vratilo vrti.

west2

To nisu standardni kuglični ležajevi nego se koriste kuglični ležajevi napravljeni od najboljih materijala pa čak i keramički ležajevi postoje u tu svrhu. Takve izvedbe dozvoljavaju turbini da se zavrti još brže sa manje otpora nego sa mokrim ležajevima te upotrebu manjih i lakših vratila.
Keramičke lopatice turbina su lakše od čelčnih koje se koriste u većini turbopunjača. Naravno, to još pridodaje turbini da smanji turbo rupu, ali izvedba je vrlo skupa te vrlo rijetka. Proizvođači turbopunjača još su ponudili lopatice turbina načinjene od titanija. Titanij je vrlo lagan prijelazni metal fenomenalnih termičkih i mehaničkih svojstava.

west3

Za cijenu takve perverzije neznam, ali vjerujem da je cijena paprena.

INTERCOOLER

Kada se zrak stlačuje, zagrijava se, a kada se zrak zagrijava onda se i širi. Znači da nam dio porasta tlaka od turbopunjača rezultat grijanja zraka prije nogo što je ušao u motor.

To nam smanjuje učinak jer na taj način dobivamo rijeđi zrak, a nama je potrebno što više gustog zraka.

Da bi smo povećali snagu motora treba nam što više molekula zraka što neophodno ne znači veći tlak.
Hladnjak stlačenog zraka tzv. intercooler je dodatna komponenta sustava prednabijanja zraka koja izgleda kao obični hladnjak osim što kroz njega prolazi stlačeni zrak, a oko njega prolazi zrak koji ga hladi.

On nam se nalazi poslije kompresora prije ulaska u motor i hladi nam stlačeni zrak iz kompresora. Ako nam je prednabijanje 7 psi, sa intercoolerom ćemo imati isti tlak prednabijanja, ali će u tom zraku biti više molekula zraka nego u onom koji nema intercooler.

Isto tako je manja opasnost od detonacije goriva jer zrak nije vruć pri samom ulasku već je ohlađen tako da još i na taj način možemo povećati tlak na ulazu u motor , ali to je druga tema i o tome drugom prilikom.