• Početna stranica
  • NJEGA MOTORA

    Njega i održavanje

     
    Brižljivom njegom i održavanjem možete osjetno produljiti vijek trajanja svog automobila. Pažljivi i točni pregledi snižavaju i troškove održavanja. Automobili se obično održavaju u auto-mehaničarskim radionicama, ali veliki dio radova održavanja mogu obaviti i sami vozači i vlasnici vozila ako imaju malo spretnosti i znanja. Kad se kupuje automobil, dobije se i knjižica s uputstvima o održavanju. Uz to je potreban i odgovarajući alat, prostrana i dobro osvijetljena garaža. Usprkos svemu tome, potrebno je i upozorenje: onaj tko se previše pouzdaje u sebe i svoje sposobnosti, može učiniti više štete nego koristi. Ne može svim mušicama svog automobila vlasnik doskočiti sam. Neke radove treba obavljati isključivo u auto-mehaničarskim radionicama, a to važi i za sve slučajeve kad niste potpuno sigurni u sebe. U svakom slučaju ima cijeli niz radnji što ih možete sami obaviti.
    Uhodavanje
    Kad vozite potpuno nov automobil, ne smijete mu do kraja opteretiti sve nove gibljive dijelove, jer se mogu zaglaviti klipovi u cilindrima ili blokirati neki drugi dijelovi, što može uzrokovati i veća oštećenja. Dok se novi motor okreće, od trenja gibljivih dijelova brusi se klizna površina i kovinska prašina se sakuplja ulju. Zato je u motoru većine automobila u toku prvih kilometara vožnje takozvano ulje za uhodavanje. U uputstvima piše nakon koliko kilometara to ulje treba zamijeniti običnim uljem. Najčešće je to samo nakon nekoliko stotina kilometara. Treba s osjetom rukovati motorom do 2000 ili 3000 kilometara, kada se ponovo zamjenjuje ulje. U toku uhodavanja motor se smije okretati samo polovicom broja okreta za koje je inače sposoban. U uputstvima za upotrebu pročitajte kojom brzinom u pojedinim stupnjevima prijenosa možete voziti za to vrijeme. Mnogi ne znaju da natjeravanjem motora u previsoki broj okreta nanose nepopravljivu štetu. Vijek trajanja mu skraćuje i preniski broj okreta u višim stupnjevima prijenosa, a pogotovo u vožnji uzbrdo.
    Redovite radnje
    O izboru ulja i o tome nakon koliko kilometara ćete ga mijenjati, piše u uputstvima za upotrebu automobila. Međutim, stupanj istrošenosti ulja ne ovisi samo o prijeđenim kilometrima, nego i o načinu vožnje i radnim uvjetima motora. Ako svoj automobil vozite pretežno u gradu, motor se gotovo nikada ne ugrije dovoljno. Tako kondenzat koji se stvara prilikom paljenja, ne ispari, nego razrjeđuje ulje. Ulje više nema potrebnu mazivost, u njemu se stvara i nekakvo blato, koje je vrlo opasno. Začepi kanale i spriječi podmazivanje.
    Hladno paljenje
    Ako vaš automobil nije opremljen automatskim startnim uređajem, morate pri hladnom paljenju povlačenjem posebnog dugmeta (čok) zatvoriti zaklopku za zrak u rasplinjaču. Ali čok potisnite što prije natrag, jer zatvorena zaklopka za zrak uzrokuje da se u rasplinjač usisava više benzina, a taj višak goriva ispire ulje sa stijenki cilindara. Zbog tog se znatno troše i klipovi i stijenke cilindara – kovina se tare od kovinu. Ne zaboravite da je motor upravo u prvim minutama nakon paljenja najopterećeniji i da se najviše troši. 

    1. Sistem za hlađenje motora  

        Radi se o zaštitnom sredstvu glicerinu namijenjenom dijovima od gume. Glicerin blagotvorno djeuje na gumu, povećava njenu elastičnost i produžava njen vek. Preporučljivo je preko zime na automobilu imati gume sa oznakom M + S (Mud Snow – u prevodu blato snijeg). Akumulator je prvi zadužen za pokretanje automobila, tada se najviše i troši, u vožnji kad automobil radi automatski se puni, naravno ako vam je ispravan alternator. Prvo što bi trebali uraditi kod pripreme automobila je da stavite permant ili antifriz u sistem za hlađenje motora, jedno ili drugo, nije ih preporučljivo mješati antifriz ako stavite u sistem, gledajte da bude do –25 ili veče hladnoče, mada na našim prostorima sumnjam da će Vam jači trebati.

    Ovo bi bilo poželjno uraditi iako ne mislite automobil voziti zimi, jel voda u sistemu bi nakon što se zaledi mogla dovesti do pucanja bloka motora ili nekog drugog manjeg oštečenja.
    Znači ako je u sistemu od ljeta ostala voda, obavezno to promjeniti.
    Ljeti voda i može poslužiti, mada je i tada bolje neko prikladnije sredstvo jer voda ima osobinu isparavanja.
    Plus, antifriz ima u sebi neke sastojke da spriječi hrđanje motora, a također ima svojstvo da pomogne motoru da što prije postigne radnu temperaturu, da bolje odvodi toplinu ljeti, podmazivanje pumpe i slično. ?*to se tiče proizvođača antifriza, on za njegovu osnovnu funkciju i nije najbitniji, jer danas su svi dobri i napravljeni da ne lede do odredjene temperature.
    Ali ako imate neki noviji automobil preporučljivo je uzeti proizvod od nekog poznatijeg proizvođača kao recimo Castrol ili Valvoline. Stvar je u tome da one jeftinije “no name” tekučine mogu biti malo agresivnije, što može dovesti do izjedanja raznih crijeva u sistemu, postepenog uništavanja hladnjaka i sl. Proizvođači automobila preporučuju da se antifriz u sistemu mjenja svake dvije godine.
     
    2. Akumulator

    Ako s njim imate problema, bolje ga sredite prije zime.

    Isto vrijedi i za akumulator, ako je neka od čelija “zaspala” i nece da se probudi, zamjenite ga prije zime.
    Jer zimi potpuno ispravan automulator izgubi oko 50% snage koju ima ljeti, ako Vam je neispravan, imate velike sanse da ne možete jedno jutro upaliti automobil.
    Ako je ispravan akumulator, provjerite nivo destilovane vode u akumulatoru, ako on to dozvoljava. Neki akumulatori imaju blokirane “šarafe” pa to je to nemoguče uraditi, a ako imate takav a ispravan, to je jedna “briga” kod pripreme manje.
    Kod punjenja akumulator se grije pa destilovana voda može ispariti, a ona između ostalog služi za hlađenje čelija akumulatora.
    Ako je nivo destilovane mali, vrhovi čelija ostanu bez hlađenja pa tako mogu ubrzo otkazati, što bi značilo neispravan akumulator.
    3. Ulje u motoru
     
    Pred zimu bilo bi poželjno promjeniti ulje i filtere, a najbolje je naravno staviti ulje koje preporučuje proizvođač automobila. Mada ako automobilski motor je dovoljno moderan i to dozvoljava, poželjno je staviti što rjeđe ulje.
    Zimi se motor automobila najviše troši i najviše je opterećen i to onih prvih par minuta dok podmazivanje počne.
    Rjeđe ulje će omogućiti brži početak podmazivanja, što je u takvim uslovima velika prednost. Zbog bolje kvalitete uzeti ulje nekog poznatog proizvođača.
     
    4. Zimske gume

    Zimskih guma ima raznih, od poznatih proizvođača pa do manje poznatih. Tako je i sa kvalitetom, kod zimskih guma vrijedi ona koliko para toliko muzike.

    No večini će Sava Eskimo S3 biti dovoljna, te gume su jeftine za naše uslove a dobro su se pokazale u nekim testovima.
    Ukoliko imate na automobilu alu felge i to velike (16 ili veće), bolje ih je zimi zamjeniti čelicnim i tanjim gumama (ako to podnosi automobil). Jedan od najvećih raloga je u cijeni, jel veća a samim tim i šira guma je mnogo skuplja.
    A i po kiši i po snijegu tanje gume su se pokazale kao bolje, o tome dobro svjedoči i WRC prvenstvo gdje se na recimo u ?*vedskoj gdje su etape po snijegu vozi na gumama širine 155. No, tamo su gume sa spajkovima (ekserima), koje su kod nas zabranjene zakonom. One osim po snijegu pomazu (i jedine su) s kojim se sa automobilom može upravljati koliko toliko i po ledu. Ali ovdje su proglašene kao “opasne”, a možda i največi razlog njihove zabrane leži u cinjenici da mnogo troše asvalt kad je suho.
    Da imamo i to odobreno, ko zna kako li bi nam tek tada ceste izgledale. U slučaju da posebne gume koristite za zimu a posebne za ljeto, ljetne gume prije skladištenja možete zaštiti mazanjem nekim sredstvom za gume.
    Ako nemate posebnu opremu za skladištenje guma u vidu raznih “stalaka”, gume je najbolje skladištiti bočno i naslagati ih jednu na drugu. Ne stavljati ih u “prirodni” položaj kako stoje na automobilu, jer bi mogle dobiti male deformacije od dugog stajanja.
    5. Ostalo
     
    Ono gore navedeno bi bila neka osnova koja se treba uraditi da bi automobil bio koliko-toliko spreman za zimu. Ako svječica ili grijač ne radi, bolje ih je što prije promjeniti.
    Još nebi bilo loše i obratiti pažnju na detalje kao radi li Vam grijanje (da ne otkrijete da ne radi tek na –5), brisači (metlice promjeniti po potrebi) kao i nasuti tekučinu za pranje stakala koja ne ledi, ako nemate grijanje prskalica za pranje stakala (to moderniji automobili imaju u opremi, čak imaju i zadnje serije Golfa 3 to serijski) onda nebi bilo loše staviti neku gumenu kapicu preko prskalice, koja bi se skinula nakon kretanja automobila.
    Provjerite rade li Vam i grijači zadnjeg stakla i ima li koja nit da ne radi, ako neka nit ne radi to možete sanirati tako što ćete oštečene žice spojiti tečnim metalom ili grafitnom olovkom (prvi sistem je bolji i trajniji).
    Ako imate stariji automobil, sve kedere na vratima premažite nečim da ne lede i ne “sljepe se”, najednostavnije je glicerinom a može i permant poslužiti (masan je dovoljno za to da se ne skine jednostavno a ne ledi).
    Odleđivače brava obavezno nabavite, a brave na svim vratima bi mogli i prije nego što zaledi malo počastiti po kojim laganim “zaljevanjem”.
    U automobilu kao što zakon zahtjeva, dobro je imati lance, a pored njih možda i kakav tzv. ašov, nikad se ne zna kad Vam može zatrebati a mogu se naći jeftino. U autu je još dobro imati i kakve tople rukavice, po koju mekanu ćetkicu za skidanje snijega sa automobila a i mala strugalica za led može dobro doći (po mogučnosti sa gumenim vrhom, da ne grebe previše). Nekada da ne ledi ako je suho, dobro je staviti karton ili stiropor preko stakla, tako će Vas ujtro automobil dočekati bez leda…
    6. Zaštita svih dijelova od gume
     
    Preporučljivo je da glicerinom premažete (u toku prirema za zimu) sve gumene delove na vašem autu. Počevši od svih zaptivnih guma na vratima i gepeku, preko pneumatika, pa sve do metlica brisača stakala.
    Ovim ste se obezbedili od nemogućnosti otvaranja vrata kada “stegne” mraz.
    Takođe, možete blago namočiti krpu u glicerin, te premazati kluč kojom otvarate bravu vrata. Zatim par puta ubacite ključ u bravu i okrenite par puta.