Početna stranica

 
Brižljivom njegom i održavanjem možete osjetno produljiti vijek trajanja svog automobila. Pažljivi i točni pregledi snižavaju i troškove održavanja. Automobili se obično održavaju u auto-mehaničarskim radionicama, ali veliki dio radova održavanja mogu obaviti i sami vozači i vlasnici vozila ako imaju malo spretnosti i znanja.

odrzavanje1

 

Kad se kupuje automobil, dobije se i knjižica s uputstvima o održavanju. Uz to je potreban i odgovarajući alat, prostrana i dobro osvijetljena garaža. Usprkos svemu tome, potrebno je i upozorenje: onaj tko se previše pouzdaje u sebe i svoje sposobnosti, može učiniti više štete nego koristi. Ne može svim mušicama svog automobila vlasnik doskočiti sam. Neke radove treba obavljati isključivo u auto-mehaničarskim radionicama, a to važi i za sve slučajeve kad niste potpuno sigurni u sebe. U svakom slučaju ima cijeli niz radnji što ih možete sami obaviti.

odrzavanje2
Uhodavanje
Kad vozite potpuno nov automobil, ne smijete mu do kraja opteretiti sve nove gibljive dijelove, jer se mogu zaglaviti klipovi u cilindrima ili blokirati neki drugi dijelovi, što može uzrokovati i veća oštećenja. Dok se novi motor okreće, od trenja gibljivih dijelova brusi se klizna površina i kovinska prašina se sakuplja ulju. Zato je u motoru većine automobila u toku prvih kilometara vožnje takozvano ulje za uhodavanje. U uputstvima piše nakon koliko kilometara to ulje treba zamijeniti običnim uljem. Najčešće je to samo nakon nekoliko stotina kilometara. Treba s osjetom rukovati motorom do 2000 ili 3000 kilometara, kada se ponovo zamjenjuje ulje. U toku uhodavanja motor se smije okretati samo polovicom broja okreta za koje je inače sposoban. U uputstvima za upotrebu pročitajte kojom brzinom u pojedinim stupnjevima prijenosa možete voziti za to vrijeme. Mnogi ne znaju da natjeravanjem motora u previsoki broj okreta nanose nepopravljivu štetu. Vijek trajanja mu skraćuje i preniski broj okreta u višim stupnjevima prijenosa, a pogotovo u vožnji uzbrdo.
Redovite radnje
O izboru ulja i o tome nakon koliko kilometara ćete ga mijenjati, piše u uputstvima za upotrebu automobila. Međutim, stupanj istrošenosti ulja ne ovisi samo o prijeđenim kilometrima, nego i o načinu vožnje i radnim uvjetima motora. Ako svoj automobil vozite pretežno u gradu, motor se gotovo nikada ne ugrije dovoljno. Tako kondenzat koji se stvara prilikom paljenja, ne ispari, nego razrjeđuje ulje. Ulje više nema potrebnu mazivost, u njemu se stvara i nekakvo blato, koje je vrlo opasno. Začepi kanale i spriječi podmazivanje.
Hladno paljenje
Ako vaš automobil nije opremljen automatskim startnim uređajem, morate pri hladnom paljenju povlačenjem posebnog dugmeta (čok) zatvoriti zaklopku za zrak u rasplinjaču. Ali čok potisnite što prije natrag, jer zatvorena zaklopka za zrak uzrokuje da se u rasplinjač usisava više benzina, a taj višak goriva ispire ulje sa stijenki cilindara. Zbog tog se znatno troše i klipovi i stijenke cilindara – kovina se tare od kovinu. Ne zaboravite da je motor upravo u prvim minutama nakon paljenja najopterećeniji i da se najviše troši.