Početna stranica 

Kada je ugrađen blizu pogonskih kotača, obično je diferencijal smješten između motora i mjenjača. Tako je u automobilima s prednjim pogonom. Snagu motora mjenjač prenosi vratilo ugrađeno iznad diferencijala; a snagu iz mjenjača u diferencijal prenosi usporedno, niže smješteno vratilo.
Zupčanici potrebne za različite stupnjeve prijenosa, nalaze se na oba vratila. Ali za svaki stupanj uvijek je u zahvatu samo jedan par zupčanika. To je mjenjač s dvama glavnim vratilima. Mijenjanje stupnjeva prijenosa bez papučice spojkeGlavni sastavni dio automatskog mjenjača je planetarij.

 

AS100

 

 

Sastavljen je od unutrašnjeg, takozvanog sunčanog zupčanika (sunca) i više planetarnih zupčanika (planeta), nosača planetarnih zupčanika i kolutnog zupčanika. (s unutrašnjim ozubljenjem). Planetarni zupčanici (najmanje dva, a obično tri) uležajeni su na svom nosaču i u stalnom su zahvatu sa sunčanim zupčanikom.
Nosač planeta je šupljim vratilom uležajen na osovini sunca. Kad se nosač planeta okreće, planeti se okreću oko sunca. Planeti su u stalnom zahvatu i s unutrašnjim ozubljenjem kolutnog zupčanika. Različiti stupnjevi prijenosa u planetariju dobiju se zaustavljanjem sad ovog sad onog elementa planetarija; ovisno o različitim veličinama pojedinih ozubljenih kotača koji u određenom trenutku prenose snagu, imamo na raspolaganju više prijenosnih odnosa.

 

AS075

Ako npr. zaustavite sunčani zupčanik, planeti se oslone na njega i pokrenu u pokretanje kolutni zupčanik. Tada planeti i kolutni zupčanik imaju isti smjer okretanja, ali različiti broj okreta. Ako zaustavite planete, odnosno ako sunce i kolutni zupčanik imaju isti smjer okretanja i isti broj okreta, cijeli će se planiterij okretati s jednakim brojem okreta. Ako zaustavite nosač planeta i sunce postane pogonski zupčanik, planeti djeluju kao međuzupčanici koji okrenu smjer okretanja kolutnog zupčanika.
Ali, ako zaustavite kolutni zupčanik dok se nosač planeta i dalje okreće, planeti se kotrljaju po kolutnom zupčaniku i pokreću sunce. Tada će planeti i sunce imati isti smjer okretanja, ali različiti broj okreta. Ako ugradite jedan za drugim više takvih planetarija, možete postići mnogo različitih stupnjeva prijenosa.

 AS102

U svakom planetariju neki su članovi među sobom u stalnom zahvatu, a druge ponekad zaustave pojasne kočnice ili spojke ili ih povežu jedne s drugim. To uključivanje se zbiva hidrauličnim putem pomoću klipnih zapora. Kočnice i spojke uključuje tlak ulja iz vlastite pumpe za ulje. Ručicom za biranje stupnja prijenosa vozač može utjecati na zapore. Ako je automatski mjenjač uključen za vožnju naprijed, onda rad zapora ovisi o položaju koji zauzima leptir u rasplinjaču, i o brzini vožnje.

Kad je leptir vrlo otvoren, što znači tlak u usisnoj cijevi malen, mjenjač ne uključuje stupanj naviše. Kad automobil postigne određenu brzinu, centrifugalni regulator usmjeri strujanje ulja s podtlaka na tlak pumpe i mjenjač uključi viši stupanj prijenosa.Kako kardansko vratilo prati pogonsku osovinu u vožnji.
Pri takozvanom klasičnom pogonu automobila (motor sprijeda pokreće kotače stražnje osovine), snagu motora s mjenjača na diferencijal prenosi kardansko vratilo, izrađeno od jeke kovinske cijevi koja može prenositi svu snagu motora, a da se ne uvija.

Prednji kraj kardanskog vratila spojen je s mjenjačem, pričvršćenim na šasiji ili karoseriji vozila, a drugi kraj spojen s diferencijalom. Budući da stražnja osovina koja se oslanja na opruge, titra u toku vožnje, mora i kardansko vratilo koje se okreće, pratiti te titraje.
Zato je na oba kraja kardanskog vratila po jedan zglob koji može pratiti gibanje. Dok stražnja osovina oscilira, mijenja se razmak između mjenjača i diferencijala, tako da se kardansko vratilo mora prilagođavati i promjenama duljine.
Zato je na početku vratila klizni uložak sa žljebovima u kojima se kraj kardanskog vratila može pomicati uzdužno. Pri prednjem pogonu ili kad je motor straga, prenosi sa snaga s mjenjača na diferencijal izravno, i pogonska vratila kotača imaju slično kao kardansko vratilo zglobove koji prate titraje pogonskih kotača, a pri prednjem pogonu i zaokretanje kotača upravljačem. I pri klasičnom pogonu s pojedinačno ovješenim stražnjim kotačima moraju na pogonskim vratilima kotača biti zglobovi.