Mango
Ove zime u našim piljarnicama pojavilo se tropsko voće: mango, papaja, avokado, ananas… Jeste skupo, ali, ako ste baš rešili da se počastite egzotičnim voćkama, treba i ovo da znate:
Mango je jedna od najranije kultivisanih voćki, gajen je u Indiji još pre pet milenijuma. Tamo raste najmanje 500 vrsta manga. Plod mu može biti okrugao, elipsast ili duguljast, a boja varira od zelene do žuto-narandžaste. Kada kupujete mango, birajte neoštećene, čvrste plodove. Za tri do pet dana oni će dozreti na sobnoj temperaturi, a ako ih stavite u frižider, mogu se čuvati oko nedelju dana.
Može se jesti zreo, ali ga koriste i zelenog, uz dodatak vinskog sirćeta, soja-sosa, soli i bibera. Takođe, mango se može i zamrznuti, u kriškama ili kao pire. Ako se odlučite za pire, voćku oljuštite, izvadite veliku semenku, pa ga usitnite u mikseru, potom stavite u posudu za led, a kockice kasnije premestite u plastičnu vrećicu. Možete ga zamrznuti i direktno u vrećici ili kutiji. Ako zamrzavate kriške, stavite ih u vrećicu, ne dodajući šećer ili vodu, i pažljivo zatvorite. U ovom stanju može da se čuva oko godinu dana.
Smrznuti pire od manga lako se seče oštrim nožem, gotovo kao hladan puter – nema potrebe da se otapa. Može da se koristi u sokovima, kao preliv za salatu ili kao marinada.
Što se tiče sastava, u 100 grama manga ima 255 kJ, odnosno 60 kcal, 84 odsto vode, gram vlakana i 15 grama šećera. Vitamina A ima 210 mikrograma, vitamina C 53, vitamina B1 – 0,05, B2 – 0,06, a B6 – 0,13 mikrograma i mikrogram vitamina E. Od mineralnih soli, najviše je kalijuma – 221 miligram, mangana – 18, kalcijuma i fosfora po deset, natrijuma tri, azota 0,4, gvožđa 0,8, bakra 0,12 i cinka 0,3 miligrama.